Alcohol en slaap een recept voor slecht slapen?

100% Nederlands Fabrikaat

Een slaapmutsje voor het slapen gaan? Ga je dan goed of juist slecht slapen? Eastborn vertelt je alles over de invloed van alcohol op je nachtrust.

Gaan alcohol en slaap goed samen?

Je herkent het misschien wel: na een drukke werkdag plof je op de bank en gun je jezelf een glaasje wijn of een lekker biertje. Want dat heb je verdiend! In het weekend is het tijd voor ontspanning of stappen met vrienden. Met een glaasje alcohol erbij wordt het eens zo gezellig. Volgens het advies van de Gezondheidsraad drinken we best helemaal geen alcohol of niet meer dan één glas per dag. Waarom? Alcohol drinken is verslavend en vergroot het risico op allerlei ziektes, waaronder kanker. Ook heeft het een negatieve invloed op je nachtrust oftewel je gaat slecht slapen. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Helpt een slaapmutsje om beter te slapen?

Vind je het ‘s avonds moeilijk om in slaap te vallen of is het eerder een vast ritueel voordat je gaat slapen? Wie graag een slaapmutsje drinkt (of een avondje goed doorzakt), heeft zeker al gemerkt dat je gemakkelijker en sneller in slaap valt. Zodra je hoofd het kussen raakt, ben je vertrokken naar dromenland. Alcohol helpt inderdaad om de slaap snel te vatten. Maar er is een keerzijde aan de medaille. En die heb je mogelijk ook al ondervonden. Door de alcohol in je lichaam slaap je slechter tijdens de nacht en word je soms ook eerder wakker. Gevolg: je voelt je veel minder uitgerust.

Het effect van alcohol op slaap

Hoewel je inderdaad sneller in slaap valt na een borrel  die ene al steviger dan de andere  wil dit niet zeggen dat je ‘s ochtends uitgerust wakker wordt. Iemand die gedronken heeft en daarna veel uren slaapt, is minder goed uitgerust dan iemand die niet gedronken heeft en hetzelfde aantal uren heeft geslapen. Dat komt omdat die eerste diepe slaap slechts van korte duur is. Alcoholgebruik heeft niet alleen een impact op de kwantiteit, maar ook op de kwaliteit van je slaap. Je gaat onrustig en minder diep slapen.

Zoals je wellicht weet, doorlopen we tijdens de nacht meerdere slaapcycli. Elke slaapcyclus bestaat uit verschillende slaapfasen. Tijdens de rem-slaap (Rapid Eye Movement) herstellen ons lichaam en onze geest. In deze slaapfase zijn de spieren volkomen ontspannen en hebben we soms heftige dromen. Heel belangrijk dus voor de verwerking van alle informatie en emoties van de dag ervoor. Alcohol onderdrukt de rem-slaap. Volgens Sucsleep Academy daalt de slaapkwaliteit met maar liefst met 24% na twee glazen bij mannen, en zelfs al na één glas bij vrouwen. Een optimaal lichamelijk en mentaal herstel blijft dus uit. Met het gevolg dat je ‘s morgens vermoeid en lusteloos opstaat. En mogelijk met een kater.

Gebruik van alcohol: wie en waarom?

Hoog opgeleide mensen tussen de 25 en 35 jaar blijken het meeste alcohol te drinken. Een verfijnde wijn of exclusieve distillatie, het valt bijzonder goed in de smaak bij deze groep. Uit een recente gezondheidsenquête* blijkt dat hoe hoger opgeleid, hoe minder goed de algemene richtlijn van maximaal één glas per dag wordt nageleefd. Hoe ouder, hoe beter de richtlijn wordt gevolgd. Vooral de jongere generatie grijpt dus vaak naar alcohol. Puur uit gezelligheid? Of mogelijk om andere redenen, bijvoorbeeld om beter om te kunnen gaan met stress of angst? In dat geval is het gebruik van alcohol zeker afgeraden. 

Bij stress maakt het lichaam cortisol (stresshormoon) aan dat tijdens de slaap door de lever wordt afgebroken. Alcohol remt de afbraak van cortisol omdat de lever extra inspanningen moet doen om deze gifstof af te breken. Zo spelen alcohol en de slechtere nachtrust die ermee gepaard gaat, dus een rol in de opbouw van stress. Als je overmatig gespannen bent, is het zeker belangrijk dat je voldoende en goed slaapt.

Als je geconfronteerd wordt met angstgevoelens, heeft alcohol een verdovend en kalmerend effect. Na een paar glaasjes voel je je minder bang en ben je verlost van zwaarmoedige gedachten. Voor even toch. Zodra de alcohol in het lichaam afgebroken is, keert de angst terug, soms nog erger dan ervoor. Je wordt nog banger en nog onrustiger. Zo kom je gevaarlijk gemakkelijk in een vicieuze cirkel terecht.

Wie vaak alcohol drinkt, werkt slaapproblemen in de hand

Ook dit houd je best in het oog: als je regelmatig alcohol drinkt, ervaar je na een bepaalde tijd een zekere gewenning. Als je alcohol gebruikt als ‘onschuldig’ middel om te slapen of met stress en angst om te gaan, zal je op den duur steeds meer alcohol nodig hebben om hetzelfde effect te ervaren. Eén slaapmutsje of glaasje is dan niet meer voldoende en het worden er al snel twee. Voor je het weet, heb je geen controle meer over de hoeveelheid alcohol die je drinkt. Gewenning is de aanloop naar verslaving. Mensen met slaapproblemen zoeken sneller hun toevlucht in verslavende middelen, waaronder alcohol. Alcoholdrinkers zijn over het algemeen slechtere slapers. Kortom, het bekende verhaal van de neerwaartse spiraal. Om te kunnen spreken van een nachtrust van goede kwaliteit hebben volwassenen tussen 7 en 9 uur slaap per dag nodig. Doe je het met minder, dan bouw je in een korte tijd een groot slaaptekort op.

Alcoholvrij is in opmars

Het drinken van alcohol heeft negatieve gevolgen op vele vlakken. Dat besef groeit langzaam maar zeker. Initiatieven zoals ‘IkPas’ in Nederland en ‘Tournée Minérale’ in België zijn al enkele jaren een groot succes. Deze campagnes willen ons bewust laten stilstaan bij alcoholgebruik en vooral bij de vanzelfsprekendheid waarmee we alcohol drinken. Deelnemers geven hun lichaam gedurende een hele maand de tijd om te recupereren van de gebruikelijke alcoholinname. Wat blijkt? Ze merken al snel dat ze beter slapen en zich fitter voelen. 

Ook vind je steeds meer alcoholvrije alternatieven in de winkelrekken of op de drankenkaart. Wie weet wordt alcoholvrij ooit wel het nieuwe normaal? Een slaapmutsje hoort daar dan niet meer bij. 

Omdat wij bij Eastborn willen dat jij slaapt als een roos, geven we je graag enkele tips om heerlijk te slapen. Nieuwsgierig hoe je dat aanpakt? Je leest het hier: Tien gouden tips voor een betere nachtrust.

Altijd een Eastborn dealer bij jou in de buurt

Je kunt Eastborn matrassen en boxsprings zelf ervaren bij dealers door heel Nederland. Daar krijg je een persoonlijk slaapadvies, en lichten ze je graag alle mogelijkheden van de Eastborn producten toe. Vind hieronder een Eastborn dealer in de buurt, en kom proefliggen in de winkel!