Wintertijd of zomertijd: wat kies jij?

100% Nederlands Fabrikaat

Wintertijd of zomertijd: wat kies jij?

Tweemaal per jaar verzetten we de klok. In het voorjaar gaan we een uur vooruit, in het najaar
een uur achteruit. Dat betekent eerst een uur minder slaap en dan een uur meer slaap. Vooral
dat laatste klinkt heerlijk! Maar welke tijd is nu de beste tijd voor een goede nachtrust?
Eastborn vertelt het je!

Invoering van de zomertijd

De zomertijd dateert al van tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Duitse bezetter wou op die
manier besparen op kolen. Na de oorlog werd deze maatregel afgeschaft. Maar in 1977, na de
oliecrisis, bleek dit opnieuw een lumineus idee om energie te besparen. Als we de klok een
uur vooruit zetten (twee uur wordt drie uur), is het ‘s avonds minder snel donker en moeten
we minder vroeg de lampen aandoen. En zeg eerlijk, die lange zomeravonden buiten op terras… dat is voor iedereen een voordeel, toch?

Wat is de echte tijd? Wintertijd of zomertijd?

Wat is de echte tijd, zomertijd of wintertijd? Wel wintertijd is de standaardtijd. In het laatste
weekend van oktober schakelen we over op wintertijd, de ‘normale’ tijd. De klok gaat weer
een uur terug (drie uur wordt twee uur) en we blijven een uurtje langer lekker onder de wol.
Door het uur terug te zetten, is het ‘s ochtends eerder licht. En hoe lichter het is, hoe
gemakkelijker je uit bed komt. Veel daglicht in de ochtend is trouwens beter voor onze
biologische klok en een goed slaap-waakritme.

Gevolgen voor je slaapkwaliteit en gezondheid

Maar hoe zit het met onze kostbare nachtrust? En kan je met zomertijd langer of korter
slapen? Heb je bij de omschakeling naar zomertijd moeite om in slaap te vallen? Dan ben je
echt niet alleen! Meestal duurt het zo’n vier weken voordat we aan het ‘nieuwe’ uur gewoon
zijn, maar bij sommigen kan het een hele zomer duren. Zo ontstaat er langzaam maar zeker
een slaaptekort. Vooral als je een avondmens bent. Op korte termijn is voldoende slaap
belangrijk voor je geheugen, gemoed en concentratie. Maar ook op langere termijn zijn de
gevolgen niet te onderschatten. Door een chronisch tekort aan slaap loop je meer risico op
depressie, burn-out maar ook op obesitas en hart- en vaatziekten.

Waarom zomer- en wintertijd afschaffen?

Vele gezondheids- en slaapexperts pleiten al jaren voor de afschaffing van de zomertijd.
Volgens hen brengt het onnodige gezondheidsrisico’s met zich mee. Door het verzetten van
het uur moet je biologische klok zich telkens weer aanpassen. Sommigen beweren zelfs dat
we ons hierdoor in een constante jetlag bevinden, met alle gezondheidsproblemen van dien. ‘s
Ochtends hebben we zo veel mogelijk daglicht nodig. Zo krijgen onze hersenen de juiste
signalen en voelen we ons fitter. Een permanente wintertijd past beter bij ons natuurlijke dag-
nachtritme en verstoort onze slaap minder. En dat is beter voor je algemene welbevinden en
energiepeil, maar ook voor een gezond hart, gezonde bloedvaten en een goed afweersysteem.

Binnen de EU zorgt deze kwestie voor flink wat discussie. Bovendien blijkt de
oorspronkelijke reden van energiebesparing ondertussen achterhaald. Maar omdat niet alle
landen akkoord zijn met een definitieve afschaffing, wordt de knoop maar niet doorgehakt.

Klok verzetten: hoe wen je aan het nieuwe uur?

In de wintertijd valt de overgang best mee. Mogelijk heb je de eerste nachten iets meer moeite
om de slaap te vatten. Voel je je nog niet zo moe? Wakker liggen in bed heeft geen enkele
zin. Ga uitzonderlijk iets later naar bed. Na enkele dagen raak je vanzelf weer in je
gebruikelijke ritme. Let er vooral op dat je overdag voldoende in contact komt met natuurlijk
licht.

Voor jonge kinderen is de omschakeling lastiger. Daarom is het een goed idee om een week
op voorhand hun bedtijd al geleidelijk aan te passen. Bij de zomertijd probeer je bijvoorbeeld
om je kind elke avond 10 minuten vroeger naar bed te brengen. Zo went je kleine spruit
langzaam aan het nieuwe uur en is de overgang minder bruusk. Bij de wintertijd doe je het
omgekeerde en leg je je kindje elke avond 10 minuten later in bed. Hopelijk lukt het dan dat
jij een uurtje langer kan slapen in het weekend!

Vooruit of achteruit: wat is het nu?

Heb je moeite om de regel te onthouden? Met dit geheugensteuntje van Eastborn vergeet je
het nooit meer:
● In het voorjaar zetten we de klok 1 uur vooruit. Of denk aan je kleding: korte broek
= korter slapen.
● In het najaar gaat de klok 1 uur achteruit. Dan is het weer tijd voor lange sjaals en
broeken, en mogen we dus langerslapen.

Wanneer precies? De zomertijd gaat in op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste
zondag van oktober. Dan schakelen we om naar het winteruur.

Altijd een Eastborn dealer bij jou in de buurt

Je kunt Eastborn matrassen en boxsprings zelf ervaren bij dealers door heel Nederland. Daar krijg je een persoonlijk slaapadvies, en lichten ze je graag alle mogelijkheden van de Eastborn producten toe. Vind hieronder een Eastborn dealer in de buurt, en kom proefliggen in de winkel!